اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

سامانه جامع گارانتی، تنها منبع معرفی گارانتی‌های معتبر/ همکاری سامانه جامع گارانتی با ۱۱۸

اقتصادی سه شنبه 29/Azar/1401 11:29


مدیرکل خدمات فنی، مهندسی و نگهداری صمت ضمن اشاره به این نکته که تنها منبع معرفی گارانتی‌های معتبر سامانه جامع گارانتی است، گفت: مکاتباتی با اداره صمت استان‌ها و سامانه تلفنی ۱۱۸ صورت‌گرفته است تا خدمات پس از فروش غیرمعتبر حذف و به مردم معرفی نشوند.
به گزارش  روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز به نقل از  تسنیم، «خدمات پس از فروش» به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین مسائل در حوزه تولید شناخته می‌شود و مصرف‌کننده نهایی فارغ از اینکه به دنبال خرید کالای باکیفیت است، بر گارانتی و خدمات پس از فروش نیز تأکید دارد.

به جهت افزایش تورم و کاهش قدرت خرید در کشور، مردم اهمیتی بیشتری برای گارانتی قائل هستند، با این ‌وجود در سال‌های اخیر شاهد وفور خدمات پس از فروش تقلبی بوده‌ایم که تنها به دنبال سود خود و حیف‌ومیل سرمایه مردم بوده‌اند.

متأسفانه، دولت‌های گذشته دراین‌خصوص عملکرد ضعیفی داشت و با وجود الزامات قانونی گسترده نظیر قانون حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اما اقدام مؤثری از سوی دولت مشاهده نشد و فارغ از اعتراضات مردم، فروشندگان نیز نسبت به عدم وجود نهادی به جهت سنجش اعتبار گارانتی معترض بودند.

ماجرای معرفی گارانتی تقلبی تا حدی پیش رفت که حتی در سامانه تلفنی 118 نیز خدمات پس از فروش غیرمعتبر به مردم معرفی می‌شود، همچنین در فضای مجازی نیز شاهد انبوهی از توصیه‌ها و تبلیغات عجیب گارانتی‌های تقلبی هستیم و این آشفتگی تنها با معرفی یک سامانه بر خط قابل‌حل خواهد بود.

هرچند دیر ولی در نهایت سامانه جامع گارانتی معرفی شد تا بخشی از دغدغه مردم در حوزه خدمات پس از فروش مرتفع شود، البته هنوز اطلاع‌رسانی دقیق دراین‌خصوص صورت نگرفته است، صداوسیما و رسانه‌ها در وهله اول قادر هستند تا با معرفی این سامانه، مردم را در خصوص سنجش اصالت کالا و گارانتی شرکت ترغیب نمایند.

از سوی دیگر انجمن‌های تولیدی و فروش نیز با الصاق نحوه سنجش اصالت کالا باید در این زمینه حرکت کنند، بی‌تردید اقدامات فوق، فارغ از بازگشت اعتماد مردم به بازار، سبب کاهش فروش کالای غیر تقلبی و قاچاق خواهد شد.

مزایای سامانه جامع گارانتی

حمید محله‌ای، مدیرکل خدمات فنی، مهندسی و نگهداری صمت در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم به بررسی و معرفی سامانه جامع گارانتی پرداخت و گفت: کلیه افراد قادر هستند کالای مشمول گارانتی را در تارنمای «www.irangs.ir» بررسی نمایند.

وی افزود: فعال‌سازی گارانتی باید از سوی فروشنده صورت گیرد و بدین ترتیب کلیه کالاهای دارای گارانتی که به مصرف‌کننده فروخته شده است، باید توسط فروشنده در تارنمای فوق ثبت و گارانتی بر اساس کد ملی خریدار ثبت گردد.

به گفته محله‌ای، با انجام اقدامات فوق، کالایی که خریداری شده مشمول گارانتی می‌شود، همچنین خریدار قادر است در کارتابل خود اطلاعات گارانتی را مشاهده و بررسی کند.

مدیرکل خدمات فنی، مهندسی و نگهداری صمت تأکید کرد: علاوه بر این افراد قادر هستند کیفیت خدمات گارانتی‌دهنده و همچنین شکایت از واحد صنفی یا شرکت گارانتی‌دهنده را نیز در سامانه ثبت کنند که این اقدامات فوق از 45 روز گذشته در اختیار هم‌وطنان بوده است.

توسعه سامانه جامع گارانتی در شش ماه آینده

محله‌ای در خصوص برنامه‌های آینده پیرامون توسعه سامانه گارانتی نیز گفت: به‌روزرسانی آیین‌نامه و قوانین این حوزه، افزایش مدت‌زمان گارانتی، مستندسازی خدمات ثبت شده و به بیانی شناسنامه گارانتی از برنامه‌های دیگری بوده که باید در شش ماه آینده نهایی و اجرا شود.

وی در ادامه با تشریح برنامه شناسنامه گارانتی اظهار داشت: به‌عنوان نمونه کلیه خدمات مربوط به نصب، راه‌اندازی، تعمیرات و ... در سامانه ثبت می‌شود و در ادامه به‌صورت تصادفی از مصرف‌کنندگان در خصوص خدمات ارائه شده سؤالاتی پرسیده می‌شود تا با ارزیابی در این زمینه بتوان به شکل دقیق در خصوص کیفیت عملکرد شرکت‌های گارانتی‌کننده اظهارنظر کرد.

118، گارانتی‌های معتبر را معرفی خواهد کرد

مدیرکل خدمات فنی، مهندسی و نگهداری صمت در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص شرکت‌های تقلبی ارائه‌دهنده گارانتی گفت: در تارنمای فوق، کلیه شرکت‌های مجاز، ثبت شده‌اند؛ همچنین سازمان صمت استان‌ها نیز موظف به بررسی واحدهای صنفی دارای تابلو خدمات پس از فروش برندها هستند و درصورتی‌که واحد صنفی در لیست سامانه گارانتی قرار نداشته باشد، مکلف بوده تابلو را جمع‌آوری کند.

وی در انتها گفت: همچنین مکاتباتی با سامانه 118 صورت‌گرفته است که از این پس تنها شماره‌تلفن شرکت‌های معتبر در زمینه ارائه خدمات مربوط به گارانتی، به افراد ارائه شود، به بیان دیگر در صورت اجرایی شدن این موضوع، تنها منبع معرفی ارائه‌دهنده این نوع خدمات، سامانه جامع گارانتی خواهد بود.