اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

۹۰ درصد تجارت از طریق دریا صورت می‌گیرد

اقتصادی چهارشنبه 30/Azar/1401 10:15

به گفته رئیس کمیسیون لجستیک اتاق ایران، حدود ۹۰ درصد از واردات و صادرات کالا به کشور از طریق حمل و نقل دریایی انجام می‌شود.
  
علی حسینی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، بیان کرد: کشور ما در حمل و نقل کالا ارجحیت بالایی دارد در حالیکه در حمل و نقل مسافر کار نشده که پیشنهاد می‌شود بنادردر این حوزه فعال شوند.

 وی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد از واردات و صادرات کالا به کشور از طریق حمل و نقل دریایی انجام می‌شود، گفت: در کشور ما بیشتر حمل و نقل از طریق بنادر جنوبی صورت می‌گیرد که بیشترین انتقال در جنوب کشور از بندر شهید رجایی و بندر امام خمینی است. 

 

ظرفیت ۳۰ میلیون تنی بنادر شمال 
حسینی بیان کرد: بنادر در شمال کشور ظرفیت ۳۰ میلیون تنی دارند در حالی که فقط ۶ میلیون تن از ظرفیت این بنادر استفاده شده، بنابراین باید به اقتصاد دریا و نوسازی ناوگان دریایی توجه بیشتری شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه ایران به کنوانسیون محیط زیست دریایی پیوسته است تصریح کرد: باید برای کشتی‌های کشورمان که به بنادر دنیا اعزام می‌شوند از سوخت و موتور‌های جدید استفاده کنیم، بنابراین باید کشتی‌ها را نو سازی کنیم یا از نسل جدیدی از کشتی‌ها استفاده کنیم، تا در تمامی بنادر دنیا تردد داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید در بحث نیروی کاری سرمایه گذاری صورت بگیرد، چون نسل جوان ما علاقه‌ای به فعالیت در حوزه دریا ندارد همچنین قوانین استخدامی باید تغییر پیدا کند تا نیروی کار ایرانی در حوزه دریا  ارز آوری داشته باشد.

حسینی گفت: یکی از موانع پیشرفت، عدم شناخت دریا به عنوان یک اقتصاد فزاینده و دائمی است به عنوان مثال بندرعباس بزرگترین بندر کشور ما از نظر رشد بین استان‌های کشور داری رتبه ۲۲ است. در حالی که در سایر کشور‌های دنیا، معمولا بنادر به عنوان پایتخت انتخاب می‌شود. حجم بالایی از کالا توسط کشتی وارد بنادر و در آنجا پردازش می‌شود، بنابراین بنادر برای کشور‌ها دارای اهمیت است.

 

بندر چابهار از نظر ترانزیت در رتبه دهم قرار دارد 
 وی با بیان اینکه با وجود سرمایه گذاری دولت در بندر چابهار هنوز این بندر از نظر ترانزیت در رتبه دهم قرار دارد گفت: باید نگاه آینده‌نگر به دریا داشته باشیم، چون دریا می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند. ۶ میلیون تن ترانزیت از طریق دریا صورت گرفته است که با توجه به ظرفیت کشور، عدد قابل ملاحظه نیست و باید ترانزیت و مبادلات را بالاتر ببریم.

 حسینی با بیان اینکه ایجاد کشتیرانی رو- رو مهم است، چون می‌توانیم بخشی از موانع ریلی و زمینی خود را از طریق کشتی رو- رو به بندر شمالی یا جنوبی دریای خزر انتقال دهیم، تاکید کرد: خطوط کشتیرانی ما تحریم است، به همین علت نتوانستیم نوسازی خود را انجام دهیم البته در ایران عزم کمتری برای نوسازی است، اگر نمی‌توانیم از خارج اقدام به نوسازی کنیم  باید در داخل  اقدام به کشتی سازی کنیم و موانع تولید در داخلی را از بین ببریم.

 

 حمل و نقل از طریق دریا ارزان‌ است
رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران گفت: در برنامه هفتم بر دو موضوع یعنی اقتصاد دریا و ترانزیت تاکید شده، چون سرمایه گذاری در این دو حوزه بعد از مدتی برگشت داده می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: در بودجه سنواتی یکی از سازمان‌های سودآور، سازمان بنادر است، چون بخش عمده از مشتریان هزینه رفت و آمد به بندر را  به صورت ارزی پرداخت می‌کنند، با این پول می‌توان سازمان بنادر را تجهیز کرد. باید در بحث دریا ظرفیت‌ها را بالا ببریم، چون ۹۰ درصد از حمل و نقل مربوط به دریاست. به دلیل اینکه حمل و نقل از طریق دریا ارزان‌تر در می‌آید همچنین حجم کالای بیشتری را میتوان از این روش انتقال داد.