اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

حقوق، مقررات و مزایای سرمایه گذاری خارجی در ازبکستان

اقتصادی سه شنبه 13/Dey/1401 10:42

یکی از سیاست های اصلی توسعه اقتصادی جمهوری ازبکستان که همواره مورد تاکید مقامات اقتصادی این کشور می‌باشد، موضوع جذب سرمایه گذاری خارجی بوده و در این راستا مزایا، مشوق ها و معافیت های مالیاتی برای سرمایه گذاران خارجی از طرف دولت در نظر گرفته شده است. این گزارش به حقوق، قوانین و مقررات، مزایا و مشوق های سرمایه گذاری در کشور ازبکستان اشاره دارد.
منظور از سرمایه گذار خارجی چیست؟

سرمایه گذاران خارجی در جمهوری ازبکستان شامل افراد و نهاد های ذیل می‌شود:

کشورهای خارجی، نهادهای اداری یا سرزمینی کشورهای خارجی.
سازمان‌های بین المللی که بر اساس موافقت نامه‌های بین دولتی یا سایر موافقت نامه‌ها ایجاد شده اند یا تابع حقوق بین الملل عمومی هستند.
اشخاص حقوقی، هر شرکت، سازمان یا انجمن دیگری که بر اساس قوانین کشورهای خارجی تأسیس و فعالیت می‌کنند.
شهروندان کشورهای خارجی و افراد بدون تابعیت که به طور دائم در خارج از جمهوری ازبکستان زندگی می‌کنند.
سرمایه گذاری خارجی در کشور ازبکستان به دو صورت سرمایه گذاری مستقیم و سرمایه گذاری مشترک (Joint Venture) صورت می‌گیرد.
طبق مقررات ازبکستان سرمایه اولیه برای تاسیس شرکت با منشاء سرمایه خارجی (سرمایه گذاری مستقیم) نباید کمتر از 150 هزار دلار آمریکا باشد.
حقوق سرمایه گذاران خارجی

در کشور ازبکستان سرمایه گذار خارجی دارای حقوق زیر است:

تعیین مستقل حجم، انواع و جهت سرمایه گذاری؛
انعقاد قرارداد با اشخاص حقوقی و حقیقی برای اجرای فعالیت های سرمایه گذاری؛
مالکیت، استفاده و واگذاری سرمایه گذاری‌های خود و نتایج فعالیت های سرمایه گذاری. بر اساس این تصمیم، حقوق مالکیت، استفاده و واگذاری سرمایه گذاری‌های خارجی و نتایج آن ممکن است به سایر اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی طبق روال تعیین شده توسط قانون جمهوری ازبکستان منتقل شود. هنگامی‌که حقوق به شخص دیگری منتقل می‌شود، روابط متقابل طرفین بر اساس قراردادها تنظیم می‌شود.
اتخاذ تصمیمات مستقل در مورد ثبت اختراعات خود، مدل های کاربردی و نمونه‌های صنعتی که در نتیجه فعالیت های سرمایه گذاری در جمهوری ازبکستان در خارج از کشور و در جمهوری ازبکستان به دست آمده است.
استفاده از وجوه ارز ملی در حساب خود برای خرید ارز در بازار ارز داخلی؛
حق خرید زمین در موارد و شرایط مقرر در قانون؛
مطابق با قوانین جمهوری ازبکستان، استفاده از اموال و هرگونه حقوق مالکیت متعلق به سرمایه گذار خارجی به عنوان تضمین برای همه انواع تعهدات، از جمله تعهدات با هدف جذب بدهی به رسمیت شناخته می‌شود.

دریافت غرامت متناسب در صورت ورود خسارت از طرف دولت و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی .
جبران خسارات ناشی از اقدامات غیرقانونی (عدم اقدام) و تصمیمات دستگاه‌های مدیریت دولتی، ارگان‌های دولتی محلی و مقامات آنها.
در جمهوری ازبکستان، هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری در بخش های اقتصادی یا مناطقی که برای حمایت از حقوق سرمایه گذاران خارجی تأسیس شده اند، وجود نداشته و وزارت دادگستری موظف است حقوق و منافع قانونی سرمایه گذاران خارجی و شرکت های دارای سرمایه گذاری خارجی را تأمین کند. به همین منظور اداره حمایت حقوقی سرمایه گذاران خارجی و شرکت های دارای سرمایه گذاری خارجی در ساختار وزارت دادگستری ایجاد شد.

مزایای مالیاتی و گمرکی اعطایی به سرمایه گذاران خارجی (شرکت های با منشاء سرمایه خارجی)

در کشور ازبکستان، مزایای مالیاتی (مالیات بر درآمد و سرمایه) ذیل در صورت جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی به میزان ذیر اعمال می‌شود:

- سرمایه گذاری خارجی از سیصد هزار  الی 3 میلیون دلار : معافیت مالیاتی برای مدت 3 سال

- سرمایه گذاری خارجی از 3 میلیون تا 10 میلیون دلار: معافیت مالیاتی برای یک دوره 5 ساله

- سرمایه گذاری خارجی از 10 میلیون دلار به بالا: معافیت مالیاتی برای مدت 7 سال.

- سرمایه گذار خارجی گزارش های دوره ای در خصوص اجرای تعهدات قراردادی خود (مندرج در موافقت نامه سرمایه گذاری)  به وزارت سرمایه گذاری و تجارت خارجی جمهوری ازبکستان ارائه می‌کند.

 - علاوه بر مزایای گمرکی و مالیاتی که بصورت عمومی از طرف دولت برای سرمایه گذاران خارجی در جمهوری ازبکستان در نظر گرفته شده،  برخی مزیت ها نیز بر مبنای حوزه فعالیت برای سرمایه گذاران خارجی حوزه‌هایی مثل تولید قطعات الکترونیکی تجهیزات کامپیوتری و محاسباتی، صنایع سبک، صنعت ابریشم، صنعت مصالح ساختمانی، تولید مرغ و تخم مرغ، صنایع غذایی، صنایع لبنی و گوشتی، صنایع شیمیایی و دارویی بصورت جداگانه تعیین گردیده است.

-این شرکت ها از پرداخت مالیات بر درآمد، مالیات بر سرمایه (دارایی) ، توسعه زیرساخت های اجتماعی، مالیات عمرانی و زیباسازی منطقه، مالیات اکولوژیک، مالیات بنگاه‌های خرد و کوچک و همچنین مالیات اجباری به صندوق راه سازی معاف خواهند بود.

اطلاعات مورد نیاز برای ثبت نام شرکت مشترک ( سرمایه گذاری مشترک) در ازبکستان

برای ایجاد و ثبت یک  شرکت بر پایه "سرمایه گذاری مشترک با اتباع خارجی"، در درجه اول مبلغ سرمایه اولیه تأسیس شرکت باید حداقل 40 چهل میلیون صوم (حدود 40000 دلار آمریکا) بوده و سهم سرمایه گذار خارجی باید حداقل 15 درصد مبلغ سرمایه اولیه شرکت باشد.

برای تشکیل و ثبت شرکت های دارای سرمایه گذاری خارجی (Joint Venture) در ازبکستان تشریفات ذیل باید رعایت شود:

1)تهیه سند تاسیس شرکت یا سند ایجاد تغییر در اساسنامه شرکت

2) تعیین نام شرکت

3)  ثبت شرکت

4)  تهیه و طراحی مهر اصلی و لوگوی شرکت

5) انعقاد موافقتنامه در مورد ارائه خدمات بانکی و افتتاح حساب بانکی (برای شرکت های در حال تاسیس)

- اساسنامه را می‌توان توسط خود موسسین یا اشخاص ثالث (وکیل، مراکز مشاوره، موسسات حقوقی و ...) تنظیم کرد. همچنین می‌توان با شعبات اتاق بازرگانی و صنایع تماس و در این صورت کارشناسان اتاق، اسناد لازم را بر اساس قرارداد تدوین خواهند کرد. موسسان می‌توانند از فرم های نمونه اسناد موسس که در وب سایت رسمی وزارت دادگستری http://www.minjust.uz/ru/interactive/documents/  قرار داده شده است، استفاده کنند.