اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

تصمیم‌گیری ملی برای استانی با ظرفیت‌های خوزستان آسیب‌زننده است

اتاق اهواز دوشنبه 19/Dey/1401 11:20

رییس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن استان خوزستان گفت: تصمیم‌گیری ملی برای استانی با ظرفیت‌های عظیم صنعتی خوزستان آسیب زننده است.

نادر زاهدی نیا در نشست هم‌اندیشی هیات اندیشه‌ورز سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن خوزستان که در اهواز برگزار شد با اشاره به اینکه خوزستان استان صنعتی و قطب اقتصادی کشور است، اظهار کرد: با وجود فراوانی منابع در استان خوزستان، برخورداری از رتبه دوم بیکاری در سطح کشور قابل توجیه نیست. این در حالی است که با مدیریت و تعامل این معضل قابل حل و یا کاهش بوده است.

وی ادامه داد: خوزستان در قیاس با سایر استان‌های سطح کشور از صنایع بسیاری مانند نفت، گاز، فولاد، حفاری، سدسازی، آب و برق و ... برخوردار است و از این حیث با هیچ استانی به لحاظ منابع و ثروت قابل قیاس نیست. در این زمینه آنچه که مشخص است، عدم بهره‌گیری از وجود چنین ظرفیت‌هایی در سایر حوزه‌ها به ویژه اشتغالزایی و محرومیت‌زدایی بوده است.

رییس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن خوزستان عنوان کرد: علیرغم وجود این حجم از منابع و صنایع در استان اما تاکنون هیچ‌گاه سازوکار مطلوب برای مدیریت آن وجود نداشته است و معمولا در سطوح ملی تصمیم‌گیری صورت می‌گرفت و متاسفانه در بحث تولید و اشتغال بهره لازم برده نشده است.

زاهدی نیا با بیان اینکه تصمیم‌گیری ملی برای استانی با ظرفیت‌های عظیم صنعتی خوزستان آسیب زننده است، اظهار کرد: مردم در استان شاهد ثروت و منابع هستند و از این رو وجود بیکاری و مشکلات معیشتی را نمی‌توانند بپذیرند.

وی با بیان اینکه صنایع در استان خوزستان باید از ظرفیت و توانمندی‌های یکدیگر بهره ببرند، گفت: اولین یادواره شهدای صنعت به صورت ملی و در خوزستان برگزار شد. در این یادواره همه مسئولان صنایع استان اذعان داشتند که هیچ‌گاه صنایع استان به صورت مشترک و متمرکز اقدامی ترتیب نداده بودند. بنابراین شاید برقراری ارتباط و نشست و تعامل میان صنایع در استان حلقه مفقوده صنایع باشد.

زاهدی نیا ادامه داد: صنایع در تولید قطعات و نیازهای یکدیگر ابتدا باید به یکدیگر مراجعه کنند و سپس در صورتی که امکان و توان تولید و تامین آن وجود نداشت، به خارج از استان و یا کشور توجه کنند. این مهم بدون تردید در رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال خانواده‌های خوزستانی موثر است.

وی اظهار کرد: اتاق بازرگانی اهواز نیز دیگر ظرفیتی است که در توسعه اقتصادی صنایع و ایجاد اشتغال می‌تواند موثر باشد. به عنوان مثال صنایع نباید صرفا به فروش محصولات خود در استان و یا برون استان بسنده کنند. صادرات به کشورهای همجوار و به ویژه عراق باید مورد توجه ویژه قرار گیرد که از طریق اتاق بازرگانی میسر است.

زاهدی نیا با بیان اینکه یکی دیگر از مهمترین ظرفیت‌های خوزستان مناطق مرزی است، گفت: علیرغم وجود همه منابع موجود در خوزستان و وجود مناطق و بازارچه‌های مرزی و اتاق بازرگانی فعال اما کمترین ارتباط میان صنایع و اتاق بازرگانی وجود دارد و نکته قابل تامل این است که در کل کشور اصلی‌ترین راه ارتباطی صنایع در استان‌های دیگر با خارج از کشور همین اتاق‌های بازرگانی است، آنچه که در استان خوزستان مورد توجه نبوده است.

رییس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن خوزستان خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی اهواز به واسطه روابط مطلوب با کشورهای همجوار به ویژه عراق، ظرفیتی مطلوب برای توسعه کار و صادرات و فروش است. این مهم در رونق اقتصادی بیشتر و ایجاد اشتغال موثر است و همه دغدغه و هماهنگی در این نشست‌ها و کارگروه‌ها همین دو اصل است.