اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

ترجمه کتاب «راهنمای درک صرفه‌جویی واقعی در مصرف آب» منتشر شد

اتاق ایران سه شنبه 18/Bahman/1401 10:41


مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران ترجمه کتاب «راهنمای درک صرفه‌جویی واقعی در مصرف آب از طریق اقدامات مؤثر در ارتقای بهره‌وری محصول» را منتشر کرد.

«راهنمای درک صرفه‌جویی واقعی در مصرف آب از طریق اقدامات مؤثر در ارتقای بهره‌وری محصول» عنوان کتابی است که به تازگی از سوی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران ترجمه شده است.

در دهه‌های اخیر تأمین پایدار آب برای جمعیت رو به افزایش جهان تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی جوامع شده است. از طرفی، استفاده بیشتر از ظرفیت اکولوژی آبی و پدیده تغییر اقلیم سبب شده منابع آب تجدیدپذیر کره زمین کاهش یابد و فضای زیست‌محیطی و پایداری این کره خاکی در معرض تهدید قرار گیرد. از این رو صرفه‌جویی واقعی آب و بازتخصیص آن توأم با تکیه بر به‌کارگیری کلیه تدابیر و سیاست‌های افزایش بهره‌وری در تمامی فعالیت‌های تولیدی، به‌ویژه در بخش کشاورزی که به‌طور ماهوی فعالیت آب‌بری بوده است،  مورد توجه و توصیه دانشمندان و اندیشمندان قرار گرفته است.

در همین راستا، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، کتاب «راهنمای درک صرفه‌جویی واقعی در مصرف آب از طریق اقدامات مؤثر در ارتقای بهره‌وری محصول» که توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) تهیه شده و به عنوان یکی از اسناد فنی در جامعه جهانی با اقبال مواجه است را به همت مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب و با مشارکت مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی ترجمه کرده است.

این کتاب می‌تواند ضمن رفع برخی ابهامات نظیر صرفه‌جویی ظاهری و واقعی آب در کشاورزی و توجه به مقیاس‌های مزرعه و حوضه آبریز با معرفی اقدامات مؤثر در صرفه‌جویی آب در سه دسته‌بندی مدیریت آب، مدیریت خاک و مدیریت زراعی در آگاهی‌رسانی برای به‌کارگیری هر یک از راهکارهایی که به منظور افزایش بهره‌وری، صرفه‌جویی واقعی و پایداری آب مورد استفاده قرار گیرد، مؤثر باشد.