اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

مانع روسی صادرات ایران

اقتصادی یکشنبه 07/Khordad/1402 09:15

محمدعلی محمد میرزاییان، نایب‌‌‌‌‌‌رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران از موانع و مشکلات تجارت آزاد ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و کشورهای عضو حوزه سی.‌آی.‌اس گفت: باوجود اینکه ایران به اتحادیه اوراسیا پیوسته است و می‌تواند تجارت آزاد با این کشورها داشته باشد، ولی در عمل مشکلات زیادی در مسیر همکاری وجود دارد.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق ایران، او درباره موانع تجارت توضیح داد: یکی از موانع جدی در مسیر توسعه‌تجارت این است که برای صادرات مستقیم محصول از ایران به روسیه تجار ایرانی باید حدود ۲۸‌درصد مالیات پرداخت کنند، برای همین بیشتر این صادرات به‌‌‌‌‌‌صورت غیرمستقیم از ایران به ارمنستان و قرقیزستان صادر و از آنجا به مقصد روسیه صادرات مجدد می‌شوند.  محمد میرزاییان گفت: ما با کشورهای حوزه اوراسیا خیلی کار نکرده‌‌‌‌‌‌ایم و تجربه مستقیم استفاده از کانال تجارت آزاد و تجارت ترجیحی با این کشورها را نداریم.

او ادامه داد: پرداخت مالیات ۲۸‌درصدی و تعرفه بالا در گمرک روسیه مانع بزرگی برای تجارت با روسیه است که حل این مساله در اختیار وزارت امورخارجه است. در این شرایط ما مجبور هستیم که کالای خود را از طریق کشور ثالث به روسیه صادر کنیم.

محمد میرزاییان تصریح کرد: کالای ایرانی برای ورود به بازار روسیه از مسیر ارمنستان و قزاقستان و قرقیزستان به این کشور وارد می‌شود؛ برای اینکه در این کشورها تعرفه گمرکی صفر است.


او معتقد است: اگرچه ما مدت‌‌‌‌‌‌هاست که درباره کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و فرصت‌های تجارت با این کشور صحبت می‌کنیم ولی عملا در این کشورها به دلیل تحریم اقتصادی، مشکل برگشت ارز داریم. البته تعدادی از شرکت‌ها را ایران و روسیه معرفی کرده و این‌ها باهم کار می‌کنند ولی این امکان شامل شرکت‌های کوچک بخش‌خصوصی نمی‌شود.