اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

مدیریت مصرف برق در خوزستان نباید باعث خسارت به واحدهای تولیدی شود

اتاق اهواز یکشنبه 21/Khordad/1402 14:16


رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: مدیریت و برنامه ریزی مصرف برق صنایع استان در فصل تابستان باید به گونه‌ای باشد که به واحدهای تولیدی خسارتی تحمیل نشود.

به گزارش  روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز  محمد جواد امانی با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان‌کرد: اعمال مدیریت مصرف برق استان در تابستان باید بگونه ای باشد که واحدهای تولیدی با مشکل روبه‌رو نشوند و این موضوع باید در اولویت برنامه ریزی تصمیم گیران قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه به واسطه انعقاد قراردادهای کاری، واحدهای تولیدی می بایست در زمان مشخص نسبت به تحویل محصولات اقدام کنند ادامه داد: در برخی مواقع، مدیریت مصرف برق در استان باعث شده تا واحدهای تولیدی نتوانند مطابق با قراردادهای منعقد شده، محصولات خود را تولید کنند.

امانی اضافه کرد: همین موضوع می‌تواند باعث وارد کردن ضرر و زیان به واحد تولیدی و کاهش نیروی انسانی شود، به همین دلیل از تصمیم گیران حوزه صنعت برق شرایط پایداری را برای تولید و مصرف برق مورد نیاز فراهم کنند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز افزود: سال گذشته خاموشی برنامه ریزی شده زیادی به صنایع استان تحمیل شد که انتظار می رود امسال در این خصوص از راهکارهای کاربردی تری استفاده شود.

امانی ادامه داد: ضروری است که سازمان آب و برق استان با صاحبان صنایع نشستی را در خصوص زمان و نحوه قطعی برق در تابستان داشته باشد تا واحدهای تولیدی، متحمل خسارت نشوند.

 

نداشتن ثبات قیمت مواد اولیه از مشکلات واحدهای تولیدی

امانی ثبات قیمت مواد اولیه در بخش تولید را با اهمیت عنوان کرد و ادامه داد: قیمت تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی باید از رویه ای ثابتی برخوردار باشد تا مصرف کنندگان دچار مشکل نشوند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز اظهارکرد: یکی دیگر از مشکلات صنایع پرداخت نشدن مطالبات آن ها از سوی دستگاه ها و سازمان های مختلف است و همین موضوع باعث شده تا تحت فشار مالی زیادی باشند.

وی ادامه داد: فرآیند دریافت ارزش افزوده از سوی اداره مالیات نیز از دیگر مشکلات واحدهای تولیدی است چرا که در اغلب موارد واحد تولیدی هنوز مطالبات خود از بابت فروش یا تحویل محصول تولیدی را دریافت نکرده و مجبور هستند مبلغ مربوط به ارزش افزوده محصول تولیدی را پرداخت کنند.

امانی با گله مندی از مبلغی که به تازگی از سوی تامین اجتماعی از تولید کننده‌ها دریافت می‌شود بیان کرد: تامین اجتماعی به تازگی هفت درصد علاوه بر هزینه بیمه از تولید کننده دریافت می‌کند و این موضوع فشار مضاعفی بر صنعتگر وارد کرده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز خاطرنشان‌کرد: متاسفانه تولید کننده اگر این هفت درصد را پرداخت نکند با جرائم سنگینی روبه‌رو خواهند شد.

 

بازارچه‌های مرزی حافظ منافع اقتصادی و صادراتی خوزستان

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز در پاسخ به بخش دیگری از سوالات خبرنگاران ایرنا با بیان اینکه به دنبال تقویت بازارچه‌های مرزی در استان هستیم افزود: بازارچه‌های مرزی حافظ منافع صادراتی و اقتصادی استان هستند.

امانی با اشاره تسهیل در صادرات آبزیان و دام از طریق بازارچه‌های مرزی را ضروری عنوان کرد و افزود: بازارچه مرزی ظرفیت بسیار خوبی برای رونق معیشت مردم منطقه است.

وی با بیان اینکه بازارچه‌های مرزی می‌توانند ضامن امنیت استان باشند اظهار کرد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز در تلاش است تا زمینه رونق تجاری در مناطق مرزی با هدف بهبود معیشت مردم را فراهم کند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با بیان اینکه بازارچه‌های مرزی کشورهای همسایه بسیار پیشرفته و با رونق هستند تاکید کرد: نیاز است که بازارچه‌های مرزی استاندارد در ۲ مرز چذابه و شلمچه پ راه اندازی شود.

امانی گفت: در شرایطی که برای جابه جایی ارز حاصل از صادرات و فروش کالا به کشورهای دیگر با مشکل مواجه هستیم؛ بازارچه های مرزی ظرفیت مطلوبی برای توسعه مبادلات تجاری محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه برخی تصمیم گیری های شتاب زده باعث کاهش سهم ایران در بازار عراق شده است گفت: این شرایط زمینه حضور فعال ترکیه در بازار عراق را به وجود آورده است.

امانی همچنین بر حفظ بازارهای فعلی از جمله عراق و همچنین توسعه مبادلات تجاری با دیگر کشورها تاکید کرد و افزود: خوزستان با داشتن صنایع مهم و بزرگی همچون پتروشیمی‌ها ، سیمان و فولاد ظرفیت بسیار خوبی برای رقابت و فعالیت در بازار کشورهای دیگر دارد.

 

خصوصی سازی ملی حفاری ضربه سنگینی به صنعت نفت وارد می‌کند

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز بیان کرد: خصوصی‌سازی شرکت ملی حفاری ایران ضربه سنگینی به صنعت نفت و همچنین صنایع کوچک وارد می کند.

امانی افزود: شرکت ملی حفاری ایران با ۲۰ هزار کارگر در صنعت نفت کشور نقش مهمی را بر عهده دارد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با اشاره به اینکه متاسفانه خوزستان نمونه‌هایی از خصوصی‌سازی‌ ناموفق را تجربه کرده است بیان کرد: این تصمیم زنگ خطری محسوب می شود که ممکن است این شرکت به سرنوشت گروه ملی و یا هفت تپه دچار شود.

وی تاکیدکرد: خصوصی‌سازی این شرکت نه تنها برای این مجموعه مشکلاتی ایجاد می‌کند بلکه برای شرکت‌هایی که سازنده و یا تامین کننده قطعات و تجهیزات ملی حفاری هستند نیز چالش و مشکلات جدی را رقم خواهد زد.

بر اساس این گزارش، خوزستان تنها استان کشور است که به واسطه فعالیت های اقتصادی، صنعتی و تجاری از سه اتاق بازرگانی اهواز، آبادان و خرمشهر برخوردار است.