اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

چشم انداز روشن تعامل اقتصادی خوزستان و بنگلادش

اتاق اهواز یکشنبه 04/Tir/1402 10:18


رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در ایران روز شنبه در اتاق بازرگانی اهواز با مسئولان و فعالان اقتصادی خوزستان پیرامون تعامل هر چه بیشتر این کشور و استان خوزستان دیدار کرد و بر توسعه همکاری‌ها و چشم‌انداز روشن این تعاملات تاکید شد.


ایجاد بازار مشترک میان ایران و بنگلادش
رئیس اتاق بازرگانی اهواز بر ایجاد بازار مشترک میان ایران و بنگلادش تاکید کرد و از برنامه ریزی برای حضور فعالان اقتصادی استان در نمایشگاه های اقتصادی کشور بنگلادش به منظور افزایش سطح همکاری‌ها و اطلاع از توانمندی‌ها در حوزه صادرات و واردات دو کشور خبر داد.
محمد جواد امانی به میزان صادرات بنگلادش در اروپا و آمریکا در حوزه پوشاک و صنایع غذایی اشاره کرد و گفت: این کشور همچنین علاقمند است در زمینه واردات مس، "کلینکر" سیمان و زعفران با ایران همکاری نزدیک داشته باشد.
در ادامه این نشست شماری از فعالان اقتصادی استان ظرفیت‌ها و زمینه های فعالیت در هر دو کشور را معرفی کردند.


همچنین بنا شد پس از این نشست نتایج رایزنی‌های بیشتر تجار و بازرگانان هر دو کشور اعلام شود.
گفته می‌شود مجموع کل مبادلات تجاری خوزستان در سال گذشته ۱۷.۲ میلیارد دلار برآورد شد که معادل ۱۵.۵ درصد کل مبادلات کشور است. سهم استان از کل صادرات کشور در این‌مدت ۱۳.۵ درصد و در واردات ۱۶ درصد بوده است.
سال گذشته ۱۷.۵ میلیون تن کالا به ارزش ۶.۵ میلیارد دلار از خوزستان صادر شده است که نسبت به مدت مشابه پیش از آن از نظر وزنی هفت درصد و از نظر ارزشی تغییر نداشته است. واردات کالا به استان در این مدت نیز به میزان ۱۸ میلیون تن به ارزش ۱۰.۷ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه پیش از آن از نظر وزنی ۱۲ درصد کاهش و از نظر ارزشی پنج درصد رشد داشته است.
عمده کالاهای صادراتی از استان میلگرد، تجهیزات نیروگاهی، کلینگر، ریفورمیت، میتل، میوه و تره بار از شمال استان، هیدروکربن های سبک و سنگین، پلی وینیل کلراید، انواع پلیمرهای و پلی اتیلن های سبک و سنگین مانند پلی اتیلن و پروپیلن، ماهی، بیلت و اسلب، تیرآهن، کلروساید و سایر میعانات گازی بوده است.