اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

پیام رییس اتاق بازرگانی اهواز به مناسبت روز روستا و عشایر

اتاق اهواز شنبه 15/Mehr/1402 13:16

هنوز مدت زمانی از نقش کلیدی روستا در تامین بخش عمده ای از نیازهای دامی و کشاورزی کشور نگذشته و روستائیان تلاشگر ما علی رغم مشکلات بویژه مهاجرت‌ از روستا همچنان در صحنه ی تولید ایفاگر نقش بوده و شایسته ی انواع حمایت ها هستند.

اینجانب به اقتصاد روستا و تاثیر آن بر اقتصاد کشور و لزوم حمایت و تقویت آن در راستای یک برنامه ریزی شفاف، با محوریت مهاجرت معکوس به روستاها اعتقاد کامل دارم. البته لازمه ی بازگشت روستائیان به روستاهایشان قبل از هرچیز توجه به برخی ضرورت‌ها و ایجاد جذابیت‌های لازم همچون اشتغال و امکان امرار معاش است.

اخیرا اخبار و اقدامات مناسب در ارتباط با روستائیان از سوی برخی مسئولان بگوش می رسد. بدون شک یکی از موانعِ بازگشت روستائیان که زندگی پرفشار شهری را تجربه کرده و به رهایی از وضعیت سخت موجود فکر می کنند، مسئله ی اشتغال و برخورداری از حداقل درآمد است که در همین راستا حدود یک هفته قبل دبیر شورای عالی جهاد سازندگی دقیقا همین نکته را مورد توجه قرار داده و از پرداخت وام های قرض الحسنه اشتغال زایی (ویژه مهاجران معکوس به روستا) تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان بصورت قرض الحسنه پرده برداشت که با توجه به اهمیت درآمد در شکل گیری نیازهای یک خانوار، تصور می کنیم این قبیل طرحها در کنار سایر اقدامات حمایتی، می تواند زمینه ی بازگشت روستائیان را فراهم بکند.

شاید نیازی به توضیح نباشد که مسئله مسکن اگرچه به درجه ی اهمیت اشتغال و برخورداری از درآمد نمی رسد اما با توجه به شرایط فعلی، دست کمی از آن ندارد. بنابراین می توان اظهارات اخیر وزیر مسکن و شهرسازی در ارتباط با اعطای زمین جهت ایجاد مسکن روستایی در قالب طرح نهضت ملی مسکن و تخصیص ۵۰۰ هزار قطعه زمین در سال جاری و استمرار این امر در سالهای بعد را بعنوان یک امر مثبت تفسیر و نسبت به وجود یک نگاه حمایتی در سطوح عالی امیدوار شد. به بیان دیگر هر طرح دولتی که به احیا و شادابی روستا و اقتصاد روستا بینجامد، قطعاً طرحی موفق خواهد بود و ما بعنوان بخش خصوصی از آن استقبال می کنیم.

در هرحال اهمیت اقتصاد روستا و ایجاد انگیزه در دامداران، کشاورزان و فعالان صنایع دستی بویژه هنرمندان عرصه ی فرش و تابلوفرش و هر صنعت نفیس دیگر از دیدگاه بخش خصوصی حایز اهمیت بسیار و توجه به آن از سوی دولت در حقیقت خدمت به اقتصاد کلان کشور تلقی می شود.

بر اساس آمار منتشر شده ۴۵۰ هزار نفر طی فاصله زمانی ۹۵ لغایت ۱۴۰۰ به روستا‌های خود بازگشته اند که خبری خوب و دلگرم کننده است.  همچنین این گفته ی دبیر شورای‌عالی جهاد سازندگی مبنی براینکه در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به همین تعداد نیز به روستاهای خود بازگشته اند، بر دلگرمی پیش گفته می افزاید. البته این را هم نباید از نظر دور داشت که گران شدن شدید اجاره بهای منازل مسکونی در شهرها بویژه شهرهای بزرگ ممکن است بخشی از مهاجرت معکوس را تشکیل داده باشد ، اما امر مسلم بخش عمده ای از این بازگشت به این مسئله ارتباط ندارد. اساساً ما در صدد بیان اهمیت بازگشت مهاجران به روستاها هستیم و بر تقویت واقعی اقتصاد روستا برای روستانشینان تاکید می نماییم که چنین هدفی قطعا به یک برنامه حمایتی - تشویقی و نقشه راه شفاف نیاز دارد که با توجه به نگاه موجود در دولت امیدواریم روند این بازگشت تسریع پیدا بکند.

عشایر عزیز ما که جایگاه معنوی و اهمیت ویژه ی خود در اقتصاد را دارند و به همان نسبت باید مورد توجه قرار بگیرند.

اینجانب به بخش خصوصی ساکن در روستا و عشایر  اطمینان کامل دارم  و آن را جزیی تفکیک ناپذیر از مجموعه بخش خصوصی کل کشور تلقی و طبیعتاً از هر مساعدت و کمک به فعالان اقتصادی روستاها و عشایر حمایت می کنم.  لذا و به نمایندگی از طرف همه همکارانم از جمله اعضا، هیات نمایندگان و کارکنان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز، این روز را به آن عزیزان تبریک و تهنیت عرض می کنم و برایشان توفیق روز افزون تمنا می نمایم.

محمدجواد امانی

رییس اتاق بازرگانی اهواز