اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

جلسه رئيس اتاق بازرگانی اهواز با صادرکنندگان پیشکسوت خرمای استان

اتاق اهواز شنبه 25/Azar/1402 11:56


یکی از مشخصه های استان خوزستان در کنار سایر مشخصه ها، خرما و درخت نخل است که بلحاظ اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز در جلسه با تنی چند از پیشکسوتان صادرکننده ی خشکبار و خرمای استان خوزستان، ضمن بیان مطلب فوق افزود:حمایت از همه فعالان حوزه خرمای استان بویژه صادرکنندگان خوزستانی این محصول و ارزآوری ناشی از صادرات آن همچنین ارتقای کمی و کیفی خرما و تعداد قابل توجه مشغولان به کار در این حوزه، حمایت از همه ی تلاشگران فعال در بخش خرما را به یک تکلیف و الزام برای همه دستگاه‌های مرتبط بویژه برای اتاق بازرگانی اهواز تبدیل کرده است.

محمدجواد امانی گفت: اعضای اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در تقاضای خود از اتاق خواهان حمایت اتاق در راه اندازی اتحادیه مستقل صادرکنندگانِ خشکبار خوزستان بودند که درخواست آنان به مشاور عالی ریاست اتاق (سیدسلطان حسینی امین) جهت بررسی جوانب حقوقی و اداری و اتخاذ تصمیم مناسب باهدف تحقق خواسته ی این عزیزان، ارجاع گردید.

با توجه به حجم تولید بالای خرمای استان که از ۲۵۰ هزار تن در سال نیز تجاوز می کند و بخش عمده ای از تولید کشور را شامل می شود، به نظر می رسد که وجود یک اتحادیه ی مستقل و پویا برای صادرکنندگان خشکبار با محوریت خرما قبل از هر چیز حق این استان است.در این جلسه سیدسلطان حسینی امین ضمن بیان تجارب خود در مباحث خرما و خاستگاه عجین شده ی وی با موضوعات مختلف کشاورزی همچنین ایده پردازی و برگزاری چندین میز و کارگروه مرتبط به خرما در سال‌های گذشته، تقاضای مساعدت اتاق در تشکیل اتحادیه مستقل صادرکنندگان خشکبار را اتفاقی مثبت ارزیابی و بر آمادگی اتاق در این زمینه (پس از بررسی و دریافت گزارش کارشناسان حقوقی و اداری) تاکید نمود.

حسینی افزود: طبق آمار موجود ارزش خرمای صادراتی کشور در سال گذشته به بیش از ۴۰۰ میلیون دلار رسید که این امر اهمیت سرمایه گذاری در زمینه خرما را بخوبی نشان می دهد. اعتقاد ما بر این است که با حمایت از صنعت خرما می توان سهم صادراتی استان را افزایش داد. نظر ریاست اتاق بر این است که در حدود اختیارات و صلاحیتهای قانونی قطعا از فعالان حوزه ی خرما حمایت خواهیم کرد.

لازم به ذکر است که یعقوب خضری، هاشمی، رئیسی و حجت نژاد بعنوان اعضای هیات رئیسه شعبه استان اتحادیه خشکبار خوزستان در جلسه شرکت داشته و ضمن ارائه تقاضای مساعدت در زمینه راه اندازی اتحادیه مستقل خشکبار خوزستان، هر کدام به بیان پاره ای از مشکلات حوزه فعالیت خود پرداختند.