اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

لزوم ایجاد شرکت‌های مدیریت صادرات در خوزستان

اتاق اهواز چهارشنبه 20/Dey/1402 10:41

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان در نشست بررسی ظرفیت های اقتصادی خوزستان با حضور سفیر کشور بلاروسگفت: شناساندن ظرفیت‌های استان خوزستان به سفرا می‌تواند گام مهمی در توسعه تجاری با کشورها به ویژه کشورهای دارای مراودات اقتصادی گسترده با ایران باشد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز حمیدرضا فلاح میزان صادرات خوزستان از ابتدای امسال تاکنون را حدود ۴.۲ میلیارد دلار عنوان کرد و توضیح داد: در حوزه بلاروس حدود ۷۰ میلیون دلار از سراسر کشور صادرات انجام شده است و حدود ۱۱۰ میلیون دلار نیز واردات ثبت شده که ۷۰ درصد مراودات اقتصادی استان خوزستان با این کشور عمدتا در حوزه صنایع کشاورزی است.

 

وی افزود: با مقایسه میزان صادرات و واردات به بلاروس شاهد تراز منفی کشور در زمینه صادرات هستیم که باید تلاش کنیم این تراز را به سمت برابر و مثبت سوق داده شود.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان با اشاره به معرفی ظرفیت‌های خوزستان در حوزه‌های مختلف صنایع پتروشیمی، فولادی، سلولزی و صنایع کشاورزی گفت: در بحث تامین ماشین آلات و تامین مواد اولیه از کشور بلاروس و تامین برخی کالاها به ویژه کالاهای کشاورزی و صنایع پلیمری به کشور بلاروس ظرفیت گسترده‌ای فراهم است که در این خصوص یک کارگروه اجرایی در حال تدوین این ظرفیت‌ها است و تا پایان سال هیات‌هایی از بلاروس به استان خوزستان سفر خواهند کرد و آنگاه وارد فاز اجرایی و عملیات و اقتصادی با این کشور خواهیم شد.

فلاح نبود شرکت‌های مدیریت صادرات (ای ام سی) در استان را یک ضعف برشمرد و خاطرنشان کرد: در این زمینه در حال برنامه‌ ریزی هستیم تا حداقل یک شرکت توانمند در حوزه صادرات با مدیریت اتاق بازرگانی اهواز شکل گیرد تا به حوزه صادرات استان کمک کند.

وی ادامه داد: فعالیت شرکت‌های مدیریت صادرات می‌تواند ارتباط میان اتاق‌های بازرگانی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان را فراهم کند و جهش بزرگی نیز در این زمینه ایجاد کند.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان هدفگذاری استان تا سال ۱۴۰۴ را ۱۰ میلیون دلار در حوزه صادرات عنوان کرد.