اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

۲ خوشه گیاهان دارویی و صنایع دستی خوزستان در دست تشکیل است

اتاق اهواز یکشنبه 09/Ordibehesht/1403 09:51

 مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت: ۲ خوشه کسب و کار حوزه گیاهان دارویی و صنایع دستی در استان تصویب و در دست تشکیل است.

به گزارش روبط عمومی اتاق بازرگانی اهواز،  علی مهدی‌پور شنبه با اشاره به فعالیت  غرفه خوزستان در ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران به همت اتاق بازرگانی اهواز، بیان کرد: شورای راهبری توسعه خوشه‌ای در خوزستان ایجاد شده که با تصویب این شورا فرآیند تشکیل ۲ خوشه کسب و کارگیاهان دارویی و صنایع دستی استان در حال انجام است.

تولید زعفران در چهار شهرستان دزپارت، ایذه، باغملک و اندیکا خوزستان در مساحت ۳۰ هکتار در حال انجام است که سالانه ۷۵ کیلوگرم تولید این گیاه را دارند.

وی مدت زمان تشکیل نهایی خوشه را سه سال عنوان کرد و گفت: در خوشه گیاهان دارویی تولید زعفران، گل گاوزبان، نعناء و چای ترش مد نظر است و تلاش می‌شود این تولیدات منجر به برندسازی و تولید و صادرات گسترده در این حوزه شود.

مهدی‌پور اظهار کرد: در خوشه صنایع دستی کپوبافی، حصیر و بوریا بافی و گلیم بافی از صنایع دستی با قدمت استان مورد توجه است.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان با اشاره به میزان تولیدات مورد نظر در هر خوشه تصریح کرد: در خوشه گیاهان دارویی سطح زیر کشت زعفران ۲۹ هکتار، گل گاوزبان ۸۶ هکتار، نعناء ۳۱۸ هکتار و چای ترش ۹۱ هکتار است.

وی با بیان میزان اشتغال پیش‌بینی شده برای هر بخش خوشه گیاهان دارویی ادامه داد: برای بخش زعفران ۲۸۲، گل گاو زبان یکهزار و ۵۳۰، نعناء ۶۳۳ و چای ترش ۴۲۲ فرصت شغلی پیش‌بینی شده است.

مهدی‌پور گفت: برای خوشه صنایع دستی نیز یکهزار و ۲۰۰ قطعه کپو بافی، ۸۴ هزار قطعه حصیربافی، ۷۰ هزار متر بوریا بافی و ۱۲ هزار متر گلیم بافی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: میزان اشتغالزایی پیش‌بینی شده برای هر بخش در این خوشه شامل، سه هزار و ۶۰۰ نفر در حوزه کپوبافی، ۶۷۲ نفر حصیربافی، سه هزار نفر بوریا بافی و ۶ هزار نفر گلیم‌بافی است.

 خوشه‌های صنعتی به صورت تخصصی در حوزه تولید فعالیت دارند که در خوزستان هفت خوشه صنعتی تا کنون تشکیل شده است.