اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

لزوم استفاده از ظرفیت مرزهای خراسان رضوی و خوزستان برای توسعه صادرات دو استان

اتاق اهواز شنبه 29/Ordibehesht/1403 10:07

«شهلا عموری»، نایب رئیس اتاق بازرگانی اهواز ضمن امیدواری نسبت به فراهم‌سازی زمینه‌های مشترک همکاری‌های اقتصادی مشهد و اهواز و هم‌گرایی اتاق‌های بازرگانی کشور، گفت: از پتانسیل‌های بی‌بدیل خوزستان دسترسی به آب‌های آزاد، برخورداری از امکانات حمل‌ونقل دریایی، زمینی و هوایی و وجود بنادر است که فضای مناسب برای توسعه صادرات را ایجاد می‌کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی خراسان رضوی ، وی با اشاره به همسایگی کشور عراق با استان خوزستان، افزود: با استفاده از خط ترانزیت عراق، امکان صادرات به کشورهای همجوار فراهم می‌شود. اتصال خط ریلی بصره به خرمشهر نیز در فراهم‌سازی زمینه توسعه صادرات موثر خواهد بود و به دنبال آن، هزینه‌های حمل‌ونقل کالاهای صادراتی کاهش پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: خوزستان و خراسان رضوی از استان‌های مرزی کشور هستند و ارتباطات خوبی با کشورهای همسایه و هم‌مرز خود دارند. باتوجه به ظرفیت استان‌ها در ارتباط با کشورهای همسایه، امکان اعزام هیئت‌های تجاری کشورهای همسایه خوزستان به خراسان رضوی و بالعکس وجود دارد. همچنین، امکان صادرات محصولات دو استان از طریق مرزهای خراسان رضوی و خوزستان، امکان‌پذیر است.

وی در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه نرخ بیکاری خوزستان بالاتر از میانگین کشوری است، اظهار کرد: با معرفی نیروهای متخصص فاقد کار خوزستان به واحد‌های صنعتی خراسان رضوی نیازمند نیروی انسانی، اتفاقات مثبتی برای دو استان رخ خواهد داد.

نایب رئیس اتاق اهواز بخش دیگر سخنانش را به فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوزستان اختصاص داد و تاکید کرد: صنایع تبدیلی کشاورزی در خوزستان رشد نکرده است. در حالی که این استان در اغلب محصولات کشاورزی رتبه نخست تولید کشوری را دارد. اگر سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی و به ویژه محصول خرما صورت گیرد، ارزش افزوده زیادی ایجاد خواهد شد.

عموری با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوزستان در حوزه تولید و تکثیر ماهی‌های سردآبی و گرم‌آبی، عنوان کرد: خوزستان از زیرساخت و امکانات لازم برای سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات، برخوردار است.