اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

تشریح ظرفیت‌های اقتصادی استان‌های خوزستان و خراسان رضوی

اتاق اهواز شنبه 29/Ordibehesht/1403 10:13

 «شهرام عیدی‌زاده»، مدیر مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی مشهد در تشریح ظرفیت‌های همکاری مشترک خراسان رضوی و خوزستان، گفت: با بررسی سهم ارزش افزوده بخش‌های اقتصادی خوزستان و خراسان رضوی از تولید ناخالص داخلی درمی‌یابیم که سهم ارزش افزوده خراسان رضوی در بخش خدمات، ۶۷ درصد است و بخش‌های کشاورزی و صنعت در جایگاه دوم و سوم قرار می‌گیرند. در استان خوزستان نیز، بخش خدمات سهم بیشتری در این حوزه دارد. سهم خراسان رضوی از درآمدهای مالیاتی کشور حدود ۳ درصد بوده و خوزستان سهم ۵.۲ درصدی دارد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی خراسان رضوی ، وی در بخش دیگر سخنانش به نرخ بیکاری استان خوزستان اشاره و تاکید کرد: نرخ بیکاری در خوزستان بالاتر از میانگین کشوری است؛ درحالی که نرخ بیکاری در خراسان رضوی پایین‌تر از میانگین کشوری بوده و صنایع خراسان رضوی با کمبود نیروی کار مواجه‌اند.

عیدی‌زاده در خصوص مزایای بخش کشاورزی خوزستان، عنوان کرد: استان خوزستان با برخورداری از سهم حدود ۱۸ درصدی از کل میزان تولید محصولات زراعی کشور، رتبه اول تولید محصولات کشاورزی را دارد که اغلب تولیدات زراعی این استان گندم، جو، ذرت دانه‌ای، نیشکر، چغندرقند، سبزیجات، حبوبات، کنجد و دانه‌های روغنی و… است. پرورش زنبورعسل و تولید عسل به‌خصوص در بخش‌هایی که سطح باغات و مراتع با وجود گیاهان دارویی شرایط مناسب دارد، صورت می‌گیرد. آبزی‌پروری و وجود استخرهای پرورش ماهی‌های سردآبی، گرم‌آبی و میگوهای پرورشی در آب‌های شیرین، تولید گیاهان دارویی و صنعتی، پرورش طیور و پرورش دام سبک و سنگین، تولید چرم، تولید محصولات باغی به خصوص خرما، زیتون، مرکبات، انار، میوه‌های خشک همانند گردو، بادام، انگور آبی، سیب، زردآلو و… از جمله مزیت‌های بخش کشاورزی اقتصاد استان خوزستان است. بخش اعظم محصولات تولید شده در خوزستان به خارج از کشور، به‌ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود. همچنین این استان با بیش از ۹۹ درصد تولید نیشکر مورد نیاز کشور، در جایگاه نخست تولید این محصول قرار دارد.

وی افزود: خوزستان سهم ۱۳ درصدی از تولید خرما و جایگاه ششم کشوری را در این حوزه دارد. همچنین، ۱۹ درصد از تولید کنجد مورد نیاز کشور و رتبه سوم کشوری در این زمینه، سهم ۱۰ درصدی از تولید محصولات جالیزی و رتبه ۴ تولید کشوری در این عرصه و رتبه دوم کشور در تولید نباتات علوفه‌ای، از دیگر پتانسیل‌های این استان است.

عیدی‌زاده با اشاره به مزایای نسبی استان خوزستان در بخش صنعت، معدن و خدمات، تاکید کرد: خوزستان دارای معادن نفت، گاز و صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌های مختلف است. همچنین این استان، رتبه اول معادن نفت و گاز در کشور را دارد. خوزستان مزیت نسبی در وجود ظرفیت‌های معدنی و معادن سنگ لاشه، سنگ گچ، سنگ آهن، قلوه سنگ آهکی، سنگ تزئینی، نمک آبی، و…  دارد. تولید صنایع دستی، وجود صنایع بزرگ فلزی و صنایع کانی غیرفلزی (صنایع سیمان)، پتانسیل ایجاد واحدهای بسته‌بندی و فرآوری محصولات وابسته به شیلات و آبزی‌پروری (ماهی، میگو)، وجود شرکت فولاد خوزستان به عنوان بزرگ‌ترین عرضه کننده شمش فولاد و دومین قطب تولید فولاد خام در کشور، وجود نیروگاه‌های بزرگ آبی و حرارتی در استان و شبکه برق استان به کشور عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس و… از دیگر مزیت‌های نسبی خوزستان در بخش‌ صنعت و معدن است. استقرار خوزستان در حاشیه خلیج فارس و ارتباط دریایی با دیگر کشورها، وجود فرودگاه‌های متعدد در این استان، امکان استفاده همزمان از امکانات حمل‌ونقل و ترانزیت چندوجهی، وجود دومین بندر کانتینری کشور در خوزستان (بندرخرمشهر) و وجود انبارهای ترانزیتی و محوطه بندری، از مزیت‌های نسبی استان خوزستان در بخش خدمات است.

وی بخش دیگر سخنانش را به مزیت‌های نسبی خراسان رضوی در بخش کشاورزی اختصاص داد و گفت: تولید زعفران، تولید محصولات زراعی، محصولات باغی، دامداری و دامپروری و پرورش دام سبک، پرورش زنبور عسل و تولید عسل، پرورش کرم ابریشم، تولید گیاهان دارویی و پرورش طیور از ویژگی‌های خراسان رضوی در بخش کشاورزی است. این استان، رتبه نخست تولید گوشت قرمز در کشور با وجود بیش از ۱۴ میلیون واحد دامی فعال را دارد. همچنین رتبه دوم تولید پیله ‌تر در کشور، رتبه سوم تولید شیر و رتبه چهارم تولید انگور و بادام در کشور از دیگر مزیت‌های بخش کشاورزی خراسان رضوی است.

عیدی‌زاده به مزایای نسبی خراسان رضوی در بخش صنعت، معدن و خدمات اشاره و تاکید کرد: وجود بارگاه رضوی و مراکز متعدد گردشگری، مقبره مشاهیر، مراکز تجاری، بازارچه‌های مرزی، منطقه ویژه اقتصادی سرخس و… از جمله مزیت‌های نسبی خراسان رضوی در بخش خدمات است.

نگاهی به پتانسیل‌های موجود برای همکاری اتاق‌های بازرگانی مشهد و اهواز

مدیر مرکز پژوهش‌های اتاق مشهد در خصوص زمینه‌های همکاری مشترک اتاق‌های بازرگانی اهواز و خراسان رضوی گفت: توسعه زنجیره ارزش گیاهان دارویی با توجه به تنوع گیاهان دارویی خوزستان و خراسان رضوی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه تجارت به ویژه با کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای عراق، کویت، افغانستان و آسیای میانه، برخورداری از بازار بزرگ داخلی در بخش‌های کشاورزی، صنعت، معدن، خدمات و برنامه‌ریزی به منظور گسترش بازارها، زمینه برای جذب گردشگران با محورهای زیارتی، سلامت، طبیعی، تکمیل زنجیره ارزش محصولات و فرآورده‌های کشاورزی دو استان در بخش‌های خرما، زعفران، دام و طیور، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک در بخش‌های کشاورزی، صنعت، معدن و همکاری در صنایع تبدیلی، از جمله این ظرفیت‌هاست.

وی ادامه داد: توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل بین دو استان و تسهیل روابط با کشورهای همجوار، همکاری‌های علمی، فناوری و دانش‌بنیان با توجه به ظرفیت دانشگاهی دو استان، توسعه صنعت بسته‌بندی و سورتینگ با هدف هموارسازی مسیر صادرات محصولات دو استان به بازارهای خارجی، توسعه همکاری در زمینه تامین نهاده‌های دام و طیور، همکاری مرکز پژوهش‌ها، تشکل‌ها و کمیسیون‌های دو اتاق و همکاری و انتقال تجربیات و دانش فنی در خصوص صنایع و معادن دارای ظرفیت و مزیت در هر دو استان، از زمینه‌های همکاری مشترک استان خوزستان و خراسان رضوی است.