اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

استاندار خوزستان:نرخ خرید توافقی خرما نباید به ضرر نخلداران باشد

اتاق اهواز دوشنبه 01/Shahrivar/1400 08:30

 استاندار خوزستان با اشاره به اینکه اعضای اتحادیه خشکبار خوزستان هنوز برای تعیین قیمت توافقی خرید خرما پیشنهادی ارایه نکرده‌اند گفت: مبنای تعیین قیمت خرید توافقی این محصول در خوزستان نباید باعث ضرر نخلداران شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز  قاسم سلیمانی دشتکی عصر یکشنبه در نشست کارگروه تخصصی خرما در استانداری خوزستان بیان کرد: از مهمترین چالش‌های پیش‌ رو به منظور تداوم خرید توافقی خرما در خوزستان ، وجود ۱۰ هزار تن خرمای خریداری شده از پارسال در انبار اعضای اتحادیه خشکبار است.

وی ادامه‌داد: به گفته اعضای این اتحادیه، وجود این میزان خرما در انبارها، باعث کاهش قدرت نقدینگی خریداران محصول امسال شده است.

استاندار خوزستان اضافه‌کرد: این حجم از خرمای خریداری شده از پارسال، بدون متقاضی در انبار واحدهای فرآوری و بسته بندی باقی مانده است.

سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه خوزستان در آستانه برداشت محصول خرمای امسال است گفت: به‌منظور تعیین تکلیف در خصوص نحوه ورود واحدهای فرآوری و بسته‌بندی خرما به موضوع خرید توافقی، با مقامات وزارت جهادکشاورزی مذاکره جدی صورت گرفته است.

وی ادامه‌داد: اعضای اتحادیه خشکبار بدون دریافت مشوق‌ دولتی و تسهیلات ارزان قیمت تمایلی برای مشارکت در خرید توافقی ندارند،  لذا به همین منظور تسهیلات ارزان قیمت با نرخ چهار درصد از سوی استان و سازمان تعاون روستایی کشور پیشنهاد شده است.

استاندار خوزستان افزود: در صورت موافقت شورای ملی قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، اعضای اتحادیه خشکبار در خوزسان می‌توانند نسبت به دریافت تسهیلات ارزان قیمت مشروط به تایید سازمان جهادکشاورزی اقدام کنند.