اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

رئیس اتاق بازرگانی اهواز: مرز چذابه از فعالیت سامانه کیف پول گمرک مستثنی شود

اتاق اهواز جمعه 12/Shahrivar/1400 10:26

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با اشاره به مشکلات پیش آمده در فعالیت سامانه کیف پول گمرک برای فعالان تجاری مرز چذابه گفت: از گمرک جمهوری اسلامی خواسته می‌شود که این گذرگاه مرزی از فعالیت سامانه کیف پول مستثنی باشد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز  شهلا عموری در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان در محل اتاق بازرگانی اهواز اظهارداشت: زیرساخت‌های لازم برای فعالیت سامانه کیف پول گمرک در مرز چذابه فراهم نیست.

وی با بیان اینکه بواسطه اجرای سراسری این سامانه و سختگیری‌های گمرک مرز چذابه مشکلاتی برای تجار در این پایانه صادراتی ایجاد شده است، افزود: باید توجه داشت که فعالان تجاری در این مرز اشراف کاملی به سامانه کیف پول گمرک ندارند و در این خصوص نیازمند آموزش‌های کاربردی هستند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز خاطرنشان‌کرد: انتظار می‌رود تا زمانی که این آموزش‌ها به فعالان تجاری در مرز چذابه ارائه نشده‌اند، سخت‌گیری های اعمال شده از سوی گمرک کمتر شود.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه روند فعلی اداره مرز چذابه به دلیل تضاد منافع دستگاه‌های اجرایی مستقر در مرز باعث بروز برخی نابسامانی‌ها شده است، گفت: این وضعیت باعث نارضایتی فعالان اقتصادی ایرانی و تجار کشور عراق شده است.

وی اضافه‌کرد: تسهیل در امر صادرات کالاهای تولید داخل ضروری است و این موضوع نیازمند همراهی و همکاری‌های بین بخشی دستگاه های اجرایی با یکدیگر است.

عموری از انتقال فعالیت‌های تجاری برخی صادرکنندگان خوزستانی به دیگر مرزهای کشور به دلیل شرایط موجود در مرز چذابه خبر داد و گفت: در صورتی که زیرساخت‌های مورد نیاز در این گذرگاه مرزی مورد توجه دستگاه‌های اجرایی مرتبط قرار نگیرد، به طور ‌قطع در آینده میزان صادرات کاهش بیشتری خواهد یافت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز صادرات کالاهای ایرانی از مرز چذابه را روزانه بطور متوسط ۱۴۰ کامیون اعلام کرد و گفت: تعداد کامیون‌های فعلی حامل محصولات ایرانی نسبت به هفته‌های گذشته، از تعداد بیشتری برخوردار شده‌اند.

 وی دلیل این افزایش را صدور مجوز واردات محصولات تره بار از سوی کشور عراق دانست و افزود: ظرفیت صادرات کالا از مرز چذابه به سمت کشور عراق روزانه بین ۸۰۰ تا یک هزار کامیون است.

عموری محصولات صادراتی از مرز چذابه را کلنیکر، موکت، مصنوعات پلاستیکی، تره‌بار، سنگ آهن، سنگ مرمر، خمیرمایه، سیمان سفید، ایزوگام، کاشی و سرامیک، ظروف یکبار مصرف، بیسکویت و مربا عنوان‌کرد و گفت: باید توجه داشت که مرز چذابه از ظرفیت صادراتی محصولات دیگری به منظور ارزآوری بیشتری برای کشور، برخوردار است.